dag 4 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu dag 4 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu

dag 4

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Bert en Richard

05 Februari 2015 | Indonesië, Medan

04-02-2015
Dag 4
Weer een dag vol verassingen. Weer een uitgebreid ontbijt met eigen gebakken brood en roerbak. Bert voelt zich niet helemaal top vandaag en eet minder. Daarna lang de tijd genomen om de tuin te bekijken. Weer een nieuw bouwwerk met houtwerk vanuit Java. Erg mooi handwerk. De vijver met de vissen is verplaatst en is nu vlak bij het bouwwerk. Erg mooi en erg veel fruit vanuit zijn tuin. Gisteren jackfruit en vandaag banaan.

Uiteindelijk toch aan het werk. Na negen uur komen we aan bij het trainingscentrum. De leerlingen zijn al druk aan de gang. Ze willen graag weten hoe het onderwijs in Nederland er uit ziet. Ook willen ze weten hoe voor ons een ideale les er uit zou moeten zien en dit vanuit de motivatie van de leerling gezien. Hier ook maar een draai aan gegeven. Dit heeft blijkbaar zo goed gewerkt dat we voor volgende week een afspraak hebben om een gastles op de universiteit van Medan te geven (Unimed).

Ook mogen we volgende week naar twee scholen om een discussie te voeren over het onderwijs. Dus niet alleen voor de techniek gekomen. Hierna iets verteld over Robin van Persie, hij is een held hier schijnt. De stoute schoenen aangedaan en gevraagd of we een wandeling mochten maken. De vertaler en de trainer moeten wel mee, maar dan toch. In de minder rijke buurten van Medan een klein rondje gelopen. Het tempo aangepast aan dat van onze begeleider, het was dus meer sjokken.

Hierna een lunch in Mochacafe, het café wat bij het trainingscentrum zit. Witte rijst, banaan en cola voor Bert. Richard krijgt een vegetarische maaltijd. Dit schijnt beter te zijn als je wilt mediteren. Benieuwd waar we allemaal nog belanden deze week. Bert heeft ook nog een eigengemaakte shake gekregen van banaan en sinaasappel. De vitamientjes komen wel binnen hier. Na de lunch worden de onderdelen van de automaatbak binnen gebracht. Deze is gisteren na de training nog door een aantal leerlingen uit elkaar gehaald.

Zo kwamen we er vandaag ook achter de een leerling uit Aceh, in het noorden van Sumatra, slaapt in het trainingscentrum. Hij is net als wij ook twee weken van huis. Ze hebben daar een mobile school. Na de tsunami zijn er nog geen middelen om et weer op te bouwen. Nu gaan ze met een vrachtwagen de kleine dorpjes af om leerlingen te bezoeken.

Een uitleg gegeven over de koppelomvormer. Deze duurde weer langer dan gedacht. Gelukkig hebben we nu lesmateriaal wat de leerling vast kan houden. Kom je er toch weer achter hoe belangrijk het is om theorie en praktijk aan elkaar te koppelen. Aan het einde van de les hebben de leerlingen nog 45 minuten met elkaar gediscussieerd over de koppelomvormer. Dit zonder hulp of aansporing. Er zitten techneuten en docenten in deze groep. Ze leren geweldig veel van elkaar. Mooi te zien dat deze groep de vrijheid pakt en gebruikt. Een mooi leerproces om vanaf de zijlijn te aanschouwen.

Voor het gemak en onze rust zetten we de leerlingen achter Electude. Hier is een opdracht over de koppelomvormer. Ze beginnen en zitten gewoon 1½ geconcentreerd te werken. Ongekend dit publiek. Hebben wij mooi de tijd om te vragen wat de universiteit van ons verwacht, het blijkt dat ze graag iets over nieuwe technieken en duurzaamheid willen weten. Even slikken, maar aan de slag gegaan met de presentatie. Omdat het misschien maandag of anders dinsdag wordt willen wij graag de presentatie klaar hebben voor het weekend. In het weekend hebben we namelijk een toeristisch programma.

Na een drukke dag worden we naar een restaurant gebracht, hier zitten de vrouw en dochter van Mr. Abok al op ons te wachten. Weer witte rijst en vruchtensap voor Bert gaat Richard weer voor de volledige rijsttafel. Lekker eten, de vruchtensappen zijn vers gemaakt en heerlijk zoet. Wat een weldadigheid. Gelukkig worden we vaak meegenomen naar goede restaurants. Prima vertoeven zo. Tussen neus en lippen wordt aangegeven dat er morgen iemand van een andere school langskomt. Deze wil meer informatie over wat wij doen op school en hoe wij de avondschool hebben georganiseerd. Of we daar ook even tijd voor vrij willen maken. Nou ja, nu we er toch zijn.

Hierna nog even nagepraat om het terras van Mr. Abok bij een temperatuur van 25°. Gezellig, veel indrukken en lange dagen. Nu maar snel naar bed voor waarschijnlijk morgen weer een drukke dag.

• 05 Februari 2015 - 09:12

Inge:

klinkt goed broertje. Veel plezier.

• 05 Februari 2015 - 16:47

Michel:

Geweldig dus nu niet mister maar bijna prof. Richard and prof. Bert

• 05 Februari 2015 - 18:37

Berthil.:

Hallo Richard en Bert,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Als ik het goed begrepen heb, zijn jullie goed bezig.
    Mooi dat jullie je kennis kunnen overbrengen bij onze Indonesische vrienden.
    Je moet ze daar niet te veel leren hé, wij willen er het volgende jaar ook weer heen!
    Maak er een mooie tijd van en geniet. O,ja Bert hoe gaat het met naar de toilet gaan, dat
    gat in de grond is niet zo groot hé ! hou de de schoentjes droog?
    Heel veel werkplezier.

Groetjes,