dag 5 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu dag 5 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu

dag 5

Blijf op de hoogte en volg Bert en Richard

06 Februari 2015 | Indonesië, Medan

05-02-2015
Dag 5

Weer een onrustige nacht. Alhoewel onze bedden goed zijn krijgen we niet de rust die wij verdienen. Bij het naar buiten stappen geeft Abok aan dat we een rondje moeten fietsen. De avond ervoor zijn er twee ATB’s neergezet. Kleine fietsen waarbij het zadel van Bert ook nog eens los zat. De tuinman was onze gids voor een rondje door de buurt. Deze sprak geen woord Engels, we konden hem ook nier duidelijk maken dat het rondje ons lang genoeg was. Het gebied waar Abok woont is van de grote weg en bestaat uit drie woonwijken. We hebben ze alle drie gezien. Bezweet en met spierpijn beginnen we aan het ontbijt.

Bert zijn maag is vandaag wat beter. Het ontbijt is brood met ui en knoflook, roergebakken ei met champignons en ui. Een goed begin van de dag. Weer in de auto in de file naar het werk. Bijna een uur onderweg. De leerlingen zitten al klaar, maar we hebben gehoord dat als je belangrijk bent je te laat mag komen. Dat is voor ons een reden om te laat komen. Verder met de automatische transmissie. De leerlingen zijn nog steeds erg leergierig. Eén van de trainers is zelf erg goed bij op dit gebied en helpt ook regelmatig. Samen delen wij de kennis zodat iedereen hier gebruik van kan maken.

Een grote regenbui zorgt ervoor dat we bijna niet kunnen wandelen. Gelukkig is het met de lunch weer droog. Een rondje in de buurt waarbij we ook gewoon over het spoor lopen. Een snelle lunch in het kantoor van Mr. Abok en weer verder met de automaatbak. Een combinatie van les, discussie en computer maakt het toch een afwisselend lesprogramma. Vanmiddag weer een belangrijk persoon van een soort privé school op kantoor. Deze was heel belangrijk want hij was meer dan een uur te laat. Samen gesproken over de verschillende onderwijsvormen en hoe avondlessen gegeven kunnen worden. Hij toonde weinig interesse, hij moest eerst kijken hoe het financieel geregeld gaat worden.

In de loop van de middag worden we opgehaald door de vrouw van Mr. Abok voor een reis naar een chinees restaurant. Dochter Corrie schuift ook aan en we krijgen een rijsttafel met een mooie draaischijf. Thee als dorstlesser is normaal. Je hebt nog wel de keuze tussen warme en koude thee. Gezien de pepers en de sambal kiezen wij voor warme thee. We hopen dat dit een betere dorstlesser is.

Hierna een kleine wandeling. We lopen door een hotel, dat is de korste weg. De andere kant het hotel weer uit en op zoek naar een bakkerij. Hier de broodjes voor het ontbijt van morgen gehaald zodat mevr, Abok uit kan slapen. Bij een kleine shop drie grote flesen Bintang gehaald voor de discussie vanavond. In de tuin van Mr. Abok een tijd gepraat over zijn bedrijfsschool en dat hij verder is gekomen dan dat hij ooit had verwacht. Fijn te horen dat het ROC daaraan heeft bij kunnen dragen. Verder heeft Mr, Abok nog veel ideeën waar het ROC ook nog een rol in kan spelen. Maar een paar contacten leggen. Binnenkort weer een nieuw verhaal.

Bert en Richard