dag 3 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu dag 3 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu

dag 3

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Richard

04 Februari 2015 | Indonesië, Medan

3 februari 2016
Dag 3

Na opnieuw een nacht matig te hebben geslapen doordat ons lichaam het tijdsverschil nog niet heeft opgevangen zitten we tegen 7.30 in de tuin aan een heerlijk uitgebreid ontbijt.

Na het ontbijt zijn we richting het trainingscentrum gereden wat elke dag weer een hele belevenis is. Het verkeer is onvoorstelbaar hier in vergelijking tot ons verkeer. En niemand lijkt zich ergens druk over te maken !

Aangekomen op het trainingscentrum hebben we eerst met de leerlingen (docenten van de werkplaatsen en SMK’s ) de vorige dag geëvalueerd. Daardoor kwam er een mooie discussie op gang over de onderwerpen.

Na het eten is Bert begonnen met de uitleg over de conventionele wisselbak en de werking van de koppeling. De leerlingen en docenten zijn goed op de hoogte van deze techniek. Na mijn eerste deel van de presentatie hebben we de studenten aan het werk gezet aan electude zodat ook alles in hun eigen taal en met animaties de werking van de wisselbak, synchronisatie inrichting en de koppeling nog eens goed kunnen bekijken.

We hadden het idee dat als ze deze techniek goed beheersen het maar een relatief kleine stap is om de DSG (Double Shift Chatbox) te begrijpen.

Nadat de introductie over de DSG klaar was kregen we bezoek van een aantal medewerkers van het Ministerie van Onderwijs in Medan. Dit nam aardig wat tijd in beslag door alle vragen die we op ons afgevuurd kregen . Gelukkig vertaald onze tolk Yokie Wong alles zeer correct voor ons. We hebben veel verteld over hoe het schoolsysteem werkt in Nederland en de relatie met de bedrijven waar het gaat om stage en stageplekken.

Tegen een uurtje of drie is Richard zijn presentatie begonnen over de DSG versnellingsbak. De mechanische en tevens de Hydro/elektrische (mechatronisch) werking heeft Richard aan het licht gebracht. Voor de studenten een geheel nieuwe techniek waar ze in Medan nog nooit mee gewerkt hebben.

Dat bracht veel discussie met zich mee. Met ons en tussen de studenten. Mooi ! Het was een interactieve middag waardoor we aan het einde van de middag behoorlijk vermoeid waren.
Toen maar weer gaan eten in de stad en na het eten hebben we nog even gekeken naar een optocht van een Boeddhistisch Feest dat eenmaal per jaar gevierd wordt.

Tegen 22.00 zijn we gaan slapen om vervolgens de volgende dag weer fit op te staan.

Weer een drukke dag voorbij

• 07 Februari 2015 - 09:57

Ilona:

Oh, oh, zijn daar ook al controles door de Inspectie van het onderwijs?????
    Mooi plekje om te ontbijten trouwens. Veel (werk)plezier nog.