dag 1 en 2 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu dag 1 en 2 - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Bert en Richard - WaarBenJij.nu

dag 1 en 2

Door: Bert en Richard

Blijf op de hoogte en volg Bert en Richard

02 Februari 2015 | Indonesië, Medan

31 januari 2016
Dag 1

Om 6.00 zaterdag ochtend is het zover. De wekker loopt af in huize Blokzijl en huize Muizebelt om vervolgens om 7.00 met beide families te vertrekken richting Schiphol.
Op Schiphol om 9.00 aangekomen kunnen we met beide families een kop koffie drinken om vervolgens tegen 10.00 in te checken en te vetrekken richting gate 7 waar ons vliegtuig richting Medan, Indonesië klaarstaat.

Eerst een lange zit van maar liefst 13 uur naar Kuala Lumpur, Maleisië. Van dat slechte zitten in zo’n vliegtuig en de bijzondere mensen die je daar treft raak je dan al snel aan de slappe lach.

Op het vliegveld in Maleisië aangekomen gaat het erg snel. Er is maar een dik uur tijd om uit het eerste vliegtuig uit te stappen, een heleboel papieren en formulieren in te vullen en daarna weer in te checken voor onze volgende vlucht. Een korte vlucht van een uur van Kuala Lumpur naar Medan, Indonesië.

Om 8.30 geland op Medan, Kualanamu International Airport.
Uitgestapt en na gedoe bij de douane maar eens richting de bezoekershal waar onze begeleiding en privé taxi voor deze dag al klaarstaat. Bij de douane een onaangename verassing. Een tien dollar biljet is gescheurd en daardoor afgekeurd. Of we nog wat anders hadden. We hadden precies genoeg dollars gehaald, wat nu? Gelukkig had Bert 10 euro in de portemonnee, wat gelukkig ook voldoende was. Visa is binnen.

Eerst even wennen aan de enorme warmte (klap voor je hoofd) en eerste indrukken die we opdoen. 24 uur wakker en in Medan begint de dag nu !
Die moeten we eerst nog doorharken. Onze prive-chauffeurs Ojak en Irpan wel raad mee.
Eerst naar de Moskee in Medan om deze te bezichtigen wat overigens zeer indrukwekkend was en daarna naar het huis waar de Sultan Mahmud Al Rasyid Perkasa Ala lange tijd woonde !

Op deze plek kregen we bijna letterlijk en figuurlijk een hele lading (wel 40 !) schoolmeisjes over ons heen die het toch maar erg vreemd vonden dat daar twee lange grote blonde kerels stonden. Het leek er werkelijk op alsof we een soort van goden waren.

Tegen de middag eerst een kop koffie gedronken en daarna lekker lokaal gegeten bij Tip Top.
Heerlijke rijst met kip en scherpe sambal gegeten.

Nadat we dit lekkere eten binnen hadden zijn we naar het Trainingscentrum gereden waar de eerste ontmoeting gepland stond met “onze collega’s” voor de komende twee weken.

Daar werd ons pas voor het eerst echt duidelijk wat ze nu eigenlijk van ons wilden weten.
Zij hadden voor de twee weken al helemaal een planning gemaakt en docenten en trainers van andere scholen uitgenodigd.

Nu zijn we voor morgen, onze eerste training dag de boel aan het klaarzetten. Richard maakt een PowerPoint en ik maak , voor de eerste dag dit reisverslag.

02-02-2015
Dag 2

Na een enerverende reisdag vanmorgen om 07:30 opgestaan. Door Corrie naar het werk gebracht, natuurlijk niet zonder eerst te ontbijten. Bij een lokaal tentje begonnen met noodle soep en vruchtensap. Ze serveren de noodles en het water om de soep te maken apart. Dan maar geen noodle soep, alleen noodles is ook prima te doen. Hierna toch aan het werk. Natuurlijk zaten de leerlingen er al. Gisteren een serieuze discussie gehad over de inhoud van de cursussen. Ondanks de goede voorbereiding wordt er toch wat anders verwacht. Ook geen verassing meer.

Vandaag begonnen met het verhaal hoe je een benzinemotor om kunnen bouwen naar gas. De vraag vanuit hier is het ombouwen van een carburateur. Hoe lang is dat geleden. Men verwacht veel van gas door de toekomstige regelgeving. Alleen is de regelgeving niet bekend. Er rijden geen auto’s op gas. Dus voor de leerlingen is het abracadabra. De klas bestaat uit 3 medewerkers van het trainingscentrum. Drie leermeesters uit de werkplaats van Mr. Abok. Verder aangevuld met docenten van de scholen in en rond Medan. In totaal 12 leerlingen, een algemene hulp en huishoudelijke hulp. Het mankeert ons aan niets. Verder is er Yokie, onze vertaler/tolk.

Drukke vermoeiende dag. Bert is bezig de presentatie voor de volgende dagen. Richard geeft training aan de klas. Een gemotiveerde groep met erg veel niveauverschil. Dus nog lastiger dan verwacht. We hebben een mix tussen theorie en het computer based trainingsprogramma van Electude. Gelukkig krijgen wij hulp van de trainers van het trainingscentrum. Er komt een mooie discussie op gang, samen komen we er wel uit. Lastige is wel dat er nog geen voertuigen op LPG zijn. Hierdoor is het lastig praktijkvoorbeelden te laten zien en te benoemen.

Na de carburateur over gezet te hebben op gas gaan we de ideale gaswet laten zien op de computer. Ondanks dat men zei het allemaal te snappen valt dat in de praktijk nogal tegen. Alweer veel discussie maar uiteindelijk werd het duidelijk hoe men van vloeistof gas kan maken. Nu de werking van de verdamper uitgelegd aan de hand van het vorige voorbeeld. Door dat je niet iets vast kunt pakken is dit lastiger dan gedacht. Toch in Nederland maar wat voorbeelden bij elkaar zoeken.

Tussen de middag lunch in het café wat bij het bedrijf is. Deze is er voor de klanten maar wordt ook gebruikt door gasten. Lekkere maaltijd waarbij we steeds pittiger voedsel voorgeschoteld krijgen, Lekker vruchtensap (sinaasappel en avocado) maakt deze maaltijd compleet. Hierna verder met de training.

Nu verteld hoe vloeibaar gasinjectie werkt. Ook nog verteld dat je gas op een dieselmotor kunt bouwen. Toen vielen ze bijna van hun stoel af. Erg leuke dag met morgen het laatste beetje gas. Terwijl men dacht dat we hier drie dagen mee konden vullen. Binnenkort maar kijken hoe we dagen vol maken.

Vanmiddag was Mr. Abok terug van zijn cursus. Vanavond uit eten geweest met zijn vrouw, zoon en schoondochter. Deze waren erg geïnteresseerd in de Nederlandse regelgeving. Een leuke drukke dag.

• 03 Februari 2015 - 08:58

Maarten:

Veel plezier beide, verslag leest lekker weg!

Gr. Maarten

• 03 Februari 2015 - 14:59

Ronald:

Goed bezig jongens! Leuk verslag van dag 1 en 2

• 03 Februari 2015 - 19:27

Henk:

Horas Guru,
    Zo'n verslag is smullen, ik maak het helemaal mee. Geniet van alles en deel het in jullie verslag. Hartelijke groeten aan de familie Kosim. Aan Ojak zul je veel technische hulp hebben. We horen graag weer van jullie. Selamat.